Bridgen säännöt ja taktiikat

  • Bridge on neljän hengen tikkipeli, jota pelataan 52 kortin pakalla.
  • Yksi jako koostuu neljästä eri vaiheesta: korttien jakaminen, tarjousvaihe, tikkipelivaihe ja pisteiden laskeminen.
  • Pelissä pyritään keräämään pisteitä suorittamalla tarjousvaiheessa luvattuja tikkejä.

Yksi maailman tunnetuimmista neljän hengen korttipeleistä on bridge. Vaikka peli on erityisen tunnettu Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa, sitä pelataan ahkerasti myös Suomessa. Bridgeä rakastetaan erityisesti sen taktisuuden vuoksi. Kyseessä ei todellakaan ole tuuripeli, vaan bridgessä ratkaisee päättelytaito, todennäköisyyksien laskeminen ja nopeat hoksottimet. Tästä huolimatta sen opettelu ei kuitenkaan vaadi poikkeuksellista älykkyyttä. Vaikka bridgen säännöt eivät ole aivan yksinkertaiset, tunnetaan se erityisesti iäkkäämpien ihmisten suosikkipelinä. Tämä opas on hyvä paikka ottaa pelin perussäännöt ja yleisimmät taktiikat haltuun.

Jakaminen ja tarjouskierros

Bridgeen tarvitaan pelipöytä, neljä pelaajaa ja aivan tavallinen 52 kortin korttipakka. Tavoitteena on voittaa keräämällä viivan alle tarpeeksi pisteitä suorittamalla pelin alussa luvattuja tikkejä. Pelipöydässä istuvat pelaajat muodostavat joukkueet niin, että vastakkaisissa ilmansuunnissa istuvat pelaavat pareittain.

Pelin alussa jokaiselle pelaajalle jaetaan 13 korttia. Korttien jakamisen jälkeen on vuorossa tarjouskierros, joka etenee niin, että pelaajat tekevät tarjouksia siitä, montako tikkiä yli kuuden tarjoajan joukkue lupaa voittaa ja millä valtilla. Kun joku pelaaja tekee tarjouksen, jota muut eivät halua ylittää, alkaa niin sanottu tikkipelivaihe.

Tarjouskierros etenee tarkemmin seuraavasti. Jakaja tekee pelin ensimmäisen tarjouksen, jonka jälkeen vuoro kiertää myötäpäivään. Jokainen pelaaja voi vuorollaan joko tehdä tarjouksen tikeistä, passata vuoronsa, kahdentaa tai vastakahdentaa. Kahdentaminen tarkoittaa vastapuolen tarjoaman pelin arvon kaksinkertaistamista. Tarjoajan pari voi taas vastavuoroisesti vastakahdentaa kahdennuksen, mikä nelinkertaistaa pelin arvon.

Lisäksi pelaajat voivat myös passata vuoronsa. Jos kolme pelaaja passaa peräkkäin, tarjouskierros päättyy. Tällöin korkein tarjous jää voimaan ja sen tekijästä tulee niin sanottu pelinviejä. Hän vie varsinaista pelikierrosta ja määrää, minkä kortin hänen parinsa pelaa.

Tikkipelivaihe

Bridge on niin sanottu tikkipeli, joka on sopimuksen mukaan joko valttipeliä tai valtitonta peliä. Tarjouskierroksen jälkeen varsinainen peli käynnistyy niin, että pelinviejän vasemmalla puolella istuva pelaaja pelaa haluamansa kortin eli aloittaa ensimmäisen tikin.

Lähtökortin pelaamisen jälkeen pelinviejän pari (“lepääjä”) näyttää korttinsa kaikille pelaajille. Pelinviejä saa loppukierroksen ajan määrätä, minkä kortin hänen parinsa kulloinkin pelaa. Lepääjä ei siis osallistu peliin muuten kuin pelaamalla aina sen kortin, jonka pelinviejä määrää. Näin ollen pelinviejällä on merkittävä valta suunnitella pelin kulkua.

  • Tarjouskierroksella pelaajat esittävät vuorollaan tarjouksia, joilla he lupaavat ottaa tietyn määrän tikkejä.
  • Kun lopullinen sitoumus on selvinnyt, alkaa tikkipelivaihe, jossa pelinviejän tavoitteena on lunastaa lupaamansa määrä tikkejä.

Tarjousjärjestelmät

Tarjousvaiheessa voi myös lähettää piiloviestejä parin kanssa. Näitä viestintätapoja kutsutaan tarjousjärjestelmiksi. Bridgessä ei saa keskustella avoimesti strategioista joukkueen kesken. Kommunikointi toimii niin, että pelaaja tekee tietynlaisia tarjouksia, joilla viestitään vastustajalle esimerkiksi kannattaako tarjota täyspeliä ja mikä valttimaa sopisi tähän sitoumukseen parhaiten.

Erilaisia tarjousjärjestelmiä löytyy Bridgestä lukuisia, mutta niiden hienouksiin ei tässä artikkelissa voida valitettavasti perehtyä. Tarjousjärjestelmien oppiminen on hyödyllistä erityisesti silloin, kun pelataan ennalta tuntemattomien pelaajien kanssa, koska silloin pelaajilla on käytössä yhteinen merkkikieli.

Pisteen laskeminen

Jos pelinviejä onnistuu saamaan lupaamansa määrän tikkejä, hänen joukkueensa saa pisteitä jokaisesta osumasta. Pisteet merkitään pistelomakkeella olevan vaakaviivan alle. Joukkue, joka kerää ensin 100 pistettä, voittaa pelin. Viivan yläpuolelle merkitään niin sanotut ylätikit eli ne tikit, jotka on saatu luvatun tarjouksen yli. Jos pelinviejä ei saa vähintään sitoumuksessa lupaamansa tikkejä, hänen vastustajansa saa pisteitä jokaisesta pietistä (tikki, joka jäi alle tarjouksen). Tarjouskierroksella riittävien korkeiden tarjouksien tekeminen on pelin voittamisen kannalta tärkeää. Kahden- ja kolmentoista tikkien tarjouksesta saa lisäksi ylimääräisen bonuksen.

Pelinviennin suunnittelu

Bridgen himoituin rooli on pelinviejänä pelaaminen. Sen täydellinen hallitseminen vaatii kuitenkin vuosien kokemusta. Ensinnäkin pelinviejän kannattaa selvittää, monta tikkiä on otettavissa. Jos käy niin, että tikkejä ei ole tarpeeksi niin sanottuun kotipeliin, pitää selvittää mistä puuttuvat tikit on mahdollista saada. Kotipeli tarkoittaa sitä, että pelinviejä saa vähintään lupaamansa määrän tikkejä.

Pelinviejän kannattaa myös pohtia sitä, mitä käsikortteja vastustajilla on ja mitä korteista voidaan päätellä. Netistä löytyy lukuisia ohjeita ja esimerkkejä siitä, miten pelinviejän kannattaa suunnitella peliä erilaisissa skenaarioita.

Tuurin merkitys

Bridgeä pidetään yleensä älypelinä, jossa tuurilla tai sattumalla ei ole sijaa. Usein myös sanotaan, että edes aloituskädellä ei ole merkitystä, jos pelaaja hallitsee asianmukaiset taktiikat. Erilaisten jakojen määrä on bridgessä ensinnäkin niin valtava, että on käytännössä mahdollista opetella ulkoa toimintamalleja erilaisille pelitilanteille. Turnauksissa pelataan myös niin useita kierroksia, mikä vähentää tuurin merkitystä entisestään. Lisäksi turnauksissa pelipöydissä kiertää samat aloituskortit, joten pelaajien taidot mitataan siinä, kuinka hyvin he pelaavat samoilla korteilla kuin muutkin pelaajat. Näin ollen tuurilla voittaminen on lähes mahdotonta.

Leave a Response

Your email address will not be published. Required fields are marked *